TEMATYKA

maj
1.  PSZCZOŁY DAJĄ NAM MIÓD
Poznanie rodziny pszczelej – wygląd, zwyczaje, rola w przyrodzie. Poznanie pracy pszczelarza. Poznanie właściwości odżywczych miodu.
2.  WIOSNA DOOKOŁA
Dostrzeganie zjawisk zachodzących w przyrodzie wiosną – kwitnienie drzew owocowych, budowa ptasich gniazd.
3.  MOJA RODZINA
Budzenie uczucia przywiązania i szacunku do rodziców. Dostrzeganie i rozumienie potrzeb członków rodziny. Rozumienie na czym polega praca zawodowa rodziców, umiejętne opowiadanie o niej, nazywanie wykonywanych zawodów.
4.  NA ŁĄCE I NAD STAWEM
Rozpoznawanie wybranych środowisk naturalnych – łąka, staw. Rozpoznawanie i nazywanie roślin i zwierząt występujących w danym środowisku.
5.  KSIĄŻKI, KSIĄŻECZKI
Poznanie miejsca użyteczności publicznej – biblioteka. Rozwijanie zainteresowania książką, nauką. Poznawanie różnych środków zdobywania wiedzy.

kwiecień
1.Wielkanoc
2. Dbamy o zdrowie
3. Dbamy o Ziemię, naszą planetę
4. Wiosna w ogródku

marzec
1. Pojazdy - na lądzie, wodzie i w powietrzu
2. Przedwiośnie
3. Wiosna, wiosenka
4. Zwierzęta na wiejskim podwórku


luty

1. Urządzenia techniczne

2. Czas na bal
3. W krainie śniegu i lodu
4. Cztery żywioły


grudzień

1. Czekamy na Mikołaja
2. Krawcowa
3. W świątecznym nastroju
4. Już zima

UCZYMY TEGO, CO NAJWAŻNIEJSZE

·       Doświadczenia emocjonalno-społeczne:

- kształtowanie postawy pielęgnowania tradycji i zwyczajów m.in. poprzez wywoływanie radosnego nastroju oczekiwania na Mikołaja,

- kształtowanie empatii dla innych, gdy przeżywają smutne chwile;

- kształtowanie postawy radości przyjmowania prezentów i obdarowywania nimi innych;

- motywowanie do zgodnego udziału w życiu grupy m.in. poprzez wdrażanie aktywny udział w zajęciach i zabawach wymagających współdziałania, w tym współdziałania w parach, zgodnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych;

- rozwijanie umiejętności budowania dobrych relacji m.in. poprzez okazywanie życzliwości w codziennych sytuacjach i stosowanie zwrotów grzecznościowych, proszenie i dziękowanie za pomoc, składania życzeń;

- rozwijanie umiejętności porozumiewania się poprzez słuchanie poleceń i pytań nauczyciela, wypowiadanie się na określony temat z zachowaniem płynności mówienia i panowania nad swoim głosem, słuchanie wypowiedzi innych.

·       Doświadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:

- rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i poczucia rytmu, orientacji przestrzennej, orientacji na kartce z wykorzystaniem jej całej powierzchni, sprawności manualnej i koordynacji ręka-oko;

- rozwijanie uwagi i pamięci, wdrażanie do wykonywania złożonych poleceń; rozwijanie spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej m.in. poprzez domyślanie się treści obrazka na podstawie fragmentu, odtwarzanie z pamięci szczegółów obrazka; poznanie graficznego obrazu głosek: m (liter m, M), u (liter u, U), a (liter a, A); rozwijanie wrażliwości oraz analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego – m.in. poprzez tworzenie słów rozpoczynających się określoną sylabą, wysłuchiwanie głoski m w słowach;

- poszerzanie wiedzy na tematy: zawodów m.in. poprzez omówienie pracy krawcowej; rodzajów materiałów, z których wykonane są ubrania (wełna, polar, bawełna, płótno, sztuczne futro); roślin egzotycznych takich jak kaktusy;

 - rozwijanie: ekspresji muzycznej i wyobraźni ruchowej m.in. poprzez ilustrowanie ruchem treści utworu; uwrażliwianie na różne barwy dźwięku; ekspresji plastycznej m.in. poprzez odzwierciedlanie marzeń w formach plastycznych;

- rozwijanie pamięci i uwagi; wdrażanie do wykonywania złożonych poleceń; rozwijanie myślenia logicznego i przyczynowo-skutkowego m.in. poprzez ustalanie etapów szycia sukienki, układanie historyjki obrazkowej, snucie domysłów, co mogło wydarzyć się wcześniej; klasyfikowanie guzików wg wielkości, koloru, kształtu, liczby dziurek;

- wdrażanie do rozumienia pojęcia liczby 7 i jej graficznego obrazu; porównywanie wzrastającej wielkości; kształtowanie pojęcia stałości liczby niezależnie od zmian w układzie elementów; tworzenie rytmicznego układu elementów;

- wdrażanie do rozumienia pojęcia liczby 0 i jej graficznego obrazu, aspektu porządkowego liczb i posługiwanie się liczebnikami porządkowymi; utrwalanie cyfr w zakresie 0-7 i wiązanie ich z określoną liczbą elementów.




listopad

1. Wieje i pada
2. Mój kraj
3. Wszyscy mają domy
4. Przygotowania do zimy

UCZYMY TEGO, CO NAJWAŻNIEJSZE:

Doświadczenia emocjonalno-społeczne:
- rozwijanie wrażliwości na świat przyrody, rozumienia zmienności pór roku;
- rozwijanie poczucia własnej wartości m.in. poprzez doświadczanie sprawstwa i twórczego
działania podczas wytwarzania prac plastycznych i konstrukcji z klocków wg własnego
pomysłu, wypowiadanie się na forum grupy, improwizacje  na instrumentach muzycznych,
dzielenia się swoimi spostrzeżeniami;

- wdrażanie do życia w grupie społecznej m.in. poprzez uczenie czerpania radości ze wspólnej
zabawy, zgodnej współpracy przy wykonywaniu wspólnych dzieł i podczas zabaw
grupowych, poszanowania pracy własnej i innych;

- budowanie poczucia tożsamości indywidualnej i grupowej, m.in. poprzez uświadamianie
przynależności do rodziny, społeczności lokalnej, narodu, przy jednoczesnym rozbudzaniu
poczucia przynależności do wspólnoty ludzi na całym świecie – począwszy od rozumienia
określenia mój adres po określenia moja miejscowość, mój kraj;

- rozwijanie umiejętności organizowania sobie zabawy i zajęć w czasie przeznaczonym na
zabawy dowolne;

- oswajanie emocji i uczenie się właściwego zachowania w sytuacjach wygranej i przegranej;
- rozwijanie wytrwałości m.in. poprzez wdrażanie do doprowadzenia rozpoczętej pracy do
końca;

- budowanie poczucia odpowiedzialności oraz samodyscypliny m.in. poprzez przestrzeganie
reguł obowiązujących podczas zabaw w sali i w ogrodzie, pilnowanie porządku w kącikach
zabaw, sprzątanie po sobie.

Doświadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:
- rozwijanie orientacji przestrzennej, orientacji w schemacie własnego ciała, koordynacji
wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej; sprawności manualnej, orientacji na kartce i
utrwalanie określeń: na górze/na dole kartki, z lewej/prawej strony;

- rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej i słuchowej oraz analizy i syntezy
słuchowej i wzrokowej;

- rozwijanie myślenia logicznego i przyczynowo-skutkowego m.in. poprzez układanie
historyjki obrazkowej, z uwzględnieniem następstwa zdarzeń, używając określeń: najpierw,
potem, później, na końcu;

- wdrażanie do rozumienia pojęcia liczby 6 i jej graficznego obrazu; do rozumienia aspektu
porządkowego liczb i posługiwanie się liczebnikami porządkowymi; tworzenie
sześcioelementowych zbiorów, praktyczny rozkład liczby 6 na składniki; wdrażanie do
rozumienia pojęć: duży – mniejszy – mały, długi – krótszy – krótki, gruby – cieńszy – cienki;
wdrażanie do rozumienia stałości liczby przedmiotów w zbiorze niezależnie od zmiany w ich
układzie; dobieranie do pary wg zauważonych podobieństw; rozpoznawanie i nazywanie
podstawowych kształtów figur geometrycznych;

- zapoznanie z herbem miejscowości, godłem, flagą i hymnem Polski, ważnymi miejscami,
postaciami, obyczajami, wysłuchanie legend i historii związanych z powstaniem państwa
polskiego, wdrażanie do rozumienia określenia adres, miejscowość, kraj; utrwalenie własnego
adresu;

- rozwijanie wrażliwości oraz analizy i syntezy słuchowej, dzielenie słów na sylaby i
składanie słów z sylab; dla zainteresowanych: poznanie graficznego obrazu głosek f, d, s
(liter f, F, d, D, s, S);

- rozwijanie zainteresowania książką i czytaniem m.in. poprzez oglądanie albumów o
zwierzętach; wzbogacanie słownictwa o określenia związane z tematyką zajęć np.: gawra, sen
zimowy; poszerzanie wiedzy przyrodniczej: o nazwy zwierząt leśnych, o wyglądzie i
zwyczajach niektórych zwierząt, o pracy leśniczego.

październik

1. Jesień daje nam owoce
2. Jesień daje nam warzywa
3. Jesień w parku
4. Jesień w lesie
5. Poczta

UCZYMY TEGO, CO NAJWAŻNIEJSZE:

• Doświadczenia emocjonalno-społeczne:

- rozwijanie umiejętności porozumiewania się poprzez słuchanie poleceń i pytań
nauczyciela, wypowiadanie się na określony temat z zachowaniem płynności
mówienia i panując nad swoim głosem, słuchanie wypowiedzi innych;

- rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów na zasadzie wygrana-
wygrana w myśl zasady, iż wspólnie można pokonać trudności i osiągnąć więcej –
na przykładzie zachowania bohaterów opowiadania;

- budowanie poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności za swoje zdrowie m.in.
poprzez wyrabianie nawyku dbałości o zdrowe żywienie, zachowanie ostrożności
w zetknięciu z nieznanymi roślinami;

- rozwijanie wrażliwości na świat przyrody oraz postawy poszanowania przyrody;
- budowanie poczucia bezpieczeństwa m.in. poprzez przestrzeganie zasad
bezpieczeństwa podczas zabaw i spaceru.

• Doświadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:

- rozwijanie spostrzegawczości, analizy i syntezy oraz pamięci wzrokowej m.in.
poprzez odwzorowywanie rysunku, skupianie uwagi na obrazku i organizowanie pola
spostrzeżeniowego;

- rozwijanie wrażliwości, analizy i syntezy słuchowej;

- rozwijanie słuchu fonemowego m.in. poprzez dobieranie obrazków, których nazwy
się rymują;

- poznanie graficznego obrazu głoski o (liter o, O), głoski l (liter l, L), głoski p (liter
p, P), czytanie globalne podpisów do obrazków, określanie wyrazu najkrótszego i najdłuższego;

- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji ręka-oko m.in. podczas rysowania
po śladzie i w ograniczonym polu;

- rozwijanie umiejętności odzwierciedlania kształtu jakiegoś elementu w formie przestrzennej np. owocu z plasteliny;

- porównywanie liczebności zbiorów z użyciem określeń: więcej, mniej, tyle samo;

- doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała – lewa i prawa strona, przód i tył, części ciała;

 - wdrażanie do rozumienia pojęcia liczby 3, liczby 4 i liczby 5 oraz ich graficznych obrazów; wdrażanie do rozumienia aspektu porządkowego liczb, rozumienia pojęcia o jeden więcej, o jeden mniej, kształtowanie umiejętności dodawania poprzez manipulowanie przedmiotami; utrwalanie pojęcia para;

- rozwijanie myślenia logicznego m.in. poprzez wdrażanie do odczytywania zakodowanej informacji, do rozumienia wybranych oznaczeń symbolicznych np.strzałki; rozpoznawanie zasady dobierania obrazków w domino;

- rozwijanie pomysłowości i wyobraźni m.in. poprzez układanie kompozycji z jesiennych darów oraz wykonywanie kukiełek z warzyw; rozbudzanie zainteresowania sztuką teatralną poprzez udział w odgrywaniu scenek;

- podpatrywanie pracy ludzi na poczcie, wskazywanie na społeczną użyteczność pracy ludzi na różnych stanowiskach; poznawanie atrybutów charakterystycznych dla zawodu listonosza;

- poznanie (utrwalanie) znajomości własnego adresu zamieszkania.


wrzesień

1. W przedszkolu
2. Moja grupa
3. Minęły wakacje
4. Ruch drogowy

Uczymy tego, co najważniejsze:

• Doświadczenia emocjonalno-społeczne:
- oswajanie emocji związanych z nowym otoczeniem, pokonywanie nieśmiałości
i poczucia niepewności;

- budowanie poczucia bezpieczeństwa w nowym środowisku i utożsamiania się
z grupą przedszkolną;

- rozwijanie umiejętności nawiązywania dobrych relacji, w tym umiejętności
krótkiego zaprezentowania się w grupie, zgodnej wspólnej zabawy oraz pracy
w grupach, a przede wszystkim czerpania radości z bycia z innymi;

- wdrażanie do samodzielności i kulturalnego zachowania podczas zabaw,
posiłków, czynności higienicznych...;

- rozwijanie empatii, by rozumieć lepiej innych i rozwijać dobre relacje m.in.
poprzez uświadamianie konsekwencji różnych zachowań podczas wspólnych
zabaw, interpretowanie przysłowia: Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe.

• Doświadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:

- rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-
ruchowej;

- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i organizowanie pola spostrzeżeniowego,
koordynacji oko-ręka;

- rozwijanie spostrzegawczości słuchowej, pamięci słuchowej i wzrokowej
oraz analizy i syntezy słuchowej;

- wdrażanie do uważnego słuchania, tak by zrozumieć to, co jest mówione,
i reagować adekwatnie do sytuacji;

- wzbogacanie słownictwa m.in. poprzez poznawanie nazw pomieszczeń
przedszkolnych, interpretowanie powiedzenia: Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe;

- rozwijanie myślenia logicznego i myślenia przyczynowo-skutkowego;
rozpoznawanie i nazywanie podstawowych kształtów figur geometrycznych;

rozwijanie orientacji przestrzennej w układzie pomieszczeń w przedszkolu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz