1. PSZCZOŁY
DAJĄ NAM MIÓD
Poznanie rodziny pszczelej – wygląd,
zwyczaje, rola w przyrodzie. Poznanie pracy pszczelarza. Poznanie właściwości
odżywczych miodu.
2. WIOSNA
DOOKOŁA
Dostrzeganie zjawisk zachodzących w
przyrodzie wiosną – kwitnienie drzew owocowych, budowa ptasich gniazd.
3. MOJA
RODZINA
Budzenie uczucia przywiązania i szacunku
do rodziców. Dostrzeganie i rozumienie potrzeb członków rodziny. Rozumienie na
czym polega praca zawodowa rodziców, umiejętne opowiadanie o niej, nazywanie
wykonywanych zawodów.
4. NA
ŁĄCE I NAD STAWEM
Rozpoznawanie wybranych środowisk
naturalnych – łąka, staw. Rozpoznawanie i nazywanie roślin i zwierząt
występujących w danym środowisku.
5. KSIĄŻKI,
KSIĄŻECZKI
Poznanie miejsca
użyteczności publicznej – biblioteka. Rozwijanie zainteresowania książką,
nauką. Poznawanie różnych środków zdobywania wiedzy.kwiecień
1.Wielkanoc
2. Dbamy o zdrowie
3. Dbamy o Ziemię, naszą planetę
4. Wiosna w ogródku
marzec
1. Pojazdy - na lądzie, wodzie i w powietrzu
2. Przedwiośnie
3. Wiosna, wiosenka
4. Zwierzęta na wiejskim podwórku
luty
1. Urządzenia techniczne
2. Czas na bal
3. W krainie śniegu i lodu
4. Cztery żywioły
grudzień
1. Czekamy na Mikołaja
2. Krawcowa
3. W świątecznym nastroju
4. Już zima
UCZYMY TEGO, CO NAJWAŻNIEJSZE
·
Doświadczenia emocjonalno-społeczne:
- kształtowanie postawy
pielęgnowania tradycji i zwyczajów m.in. poprzez wywoływanie radosnego nastroju
oczekiwania na Mikołaja,
- kształtowanie empatii dla innych,
gdy przeżywają smutne chwile;
- kształtowanie postawy radości
przyjmowania prezentów i obdarowywania nimi innych;
- motywowanie do zgodnego udziału
w życiu grupy m.in. poprzez wdrażanie aktywny udział w zajęciach i zabawach
wymagających współdziałania, w tym współdziałania w parach, zgodnego
rozwiązywania sytuacji konfliktowych;
- rozwijanie umiejętności
budowania dobrych relacji m.in. poprzez okazywanie życzliwości w codziennych
sytuacjach i stosowanie zwrotów grzecznościowych, proszenie i dziękowanie za
pomoc, składania życzeń;
- rozwijanie umiejętności porozumiewania
się poprzez słuchanie poleceń i pytań nauczyciela, wypowiadanie się na
określony temat z zachowaniem płynności mówienia i panowania nad swoim
głosem, słuchanie wypowiedzi innych.
·
Doświadczenia
sensoryczno-motoryczne i poznawcze:
- rozwijanie sprawności ruchowej,
koordynacji wzrokowo-ruchowej i poczucia rytmu, orientacji przestrzennej,
orientacji na kartce z wykorzystaniem jej całej powierzchni, sprawności
manualnej i koordynacji ręka-oko;
- rozwijanie uwagi i pamięci,
wdrażanie do wykonywania złożonych poleceń; rozwijanie spostrzegawczości,
analizy i syntezy wzrokowej m.in. poprzez domyślanie się treści obrazka na
podstawie fragmentu, odtwarzanie z pamięci szczegółów obrazka; poznanie
graficznego obrazu głosek: m (liter m, M),
u (liter u, U), a (liter a, A); rozwijanie
wrażliwości oraz analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego – m.in. poprzez
tworzenie słów rozpoczynających się określoną sylabą, wysłuchiwanie głoski m w słowach;
- poszerzanie wiedzy na tematy:
zawodów m.in. poprzez omówienie pracy krawcowej; rodzajów materiałów, z których
wykonane są ubrania (wełna, polar, bawełna, płótno, sztuczne futro); roślin
egzotycznych takich jak kaktusy;
- rozwijanie: ekspresji muzycznej i wyobraźni
ruchowej m.in. poprzez ilustrowanie ruchem treści utworu; uwrażliwianie na
różne barwy dźwięku; ekspresji plastycznej m.in. poprzez odzwierciedlanie
marzeń w formach plastycznych;
- rozwijanie pamięci i uwagi;
wdrażanie do wykonywania złożonych poleceń; rozwijanie myślenia logicznego i
przyczynowo-skutkowego m.in. poprzez ustalanie etapów szycia sukienki,
układanie historyjki obrazkowej, snucie domysłów, co mogło wydarzyć się wcześniej;
klasyfikowanie guzików wg wielkości, koloru, kształtu, liczby dziurek;
- wdrażanie do rozumienia pojęcia
liczby 7 i jej graficznego obrazu; porównywanie wzrastającej wielkości;
kształtowanie pojęcia stałości liczby niezależnie od zmian w układzie
elementów; tworzenie rytmicznego układu elementów;
- wdrażanie do
rozumienia pojęcia liczby 0 i jej graficznego obrazu, aspektu porządkowego
liczb i posługiwanie się liczebnikami porządkowymi; utrwalanie cyfr w zakresie
0-7 i wiązanie ich z określoną liczbą elementów.
listopad
1. Wieje i pada
2. Mój kraj
3. Wszyscy mają domy
4. Przygotowania do zimy
UCZYMY TEGO, CO NAJWAŻNIEJSZE:
Doświadczenia emocjonalno-społeczne:
- rozwijanie wrażliwości na świat przyrody, rozumienia zmienności pór roku;
- rozwijanie poczucia własnej wartości m.in. poprzez doświadczanie sprawstwa i twórczego
działania podczas wytwarzania prac plastycznych i konstrukcji z klocków wg własnego
pomysłu, wypowiadanie się na forum grupy, improwizacje na instrumentach muzycznych,
dzielenia się swoimi spostrzeżeniami;
- wdrażanie do życia w grupie społecznej m.in. poprzez uczenie czerpania radości ze wspólnej
zabawy, zgodnej współpracy przy wykonywaniu wspólnych dzieł i podczas zabaw
grupowych, poszanowania pracy własnej i innych;
- budowanie poczucia tożsamości indywidualnej i grupowej, m.in. poprzez uświadamianie
przynależności do rodziny, społeczności lokalnej, narodu, przy jednoczesnym rozbudzaniu
poczucia przynależności do wspólnoty ludzi na całym świecie – począwszy od rozumienia
określenia mój adres po określenia moja miejscowość, mój kraj;
- rozwijanie umiejętności organizowania sobie zabawy i zajęć w czasie przeznaczonym na
zabawy dowolne;
- oswajanie emocji i uczenie się właściwego zachowania w sytuacjach wygranej i przegranej;
- rozwijanie wytrwałości m.in. poprzez wdrażanie do doprowadzenia rozpoczętej pracy do
końca;
- budowanie poczucia odpowiedzialności oraz samodyscypliny m.in. poprzez przestrzeganie
reguł obowiązujących podczas zabaw w sali i w ogrodzie, pilnowanie porządku w kącikach
zabaw, sprzątanie po sobie.
Doświadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:
- rozwijanie orientacji przestrzennej, orientacji w schemacie własnego ciała, koordynacji
wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej; sprawności manualnej, orientacji na kartce i
utrwalanie określeń: na górze/na dole kartki, z lewej/prawej strony;
- rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej i słuchowej oraz analizy i syntezy
słuchowej i wzrokowej;
- rozwijanie myślenia logicznego i przyczynowo-skutkowego m.in. poprzez układanie
historyjki obrazkowej, z uwzględnieniem następstwa zdarzeń, używając określeń: najpierw,
potem, później, na końcu;
- wdrażanie do rozumienia pojęcia liczby 6 i jej graficznego obrazu; do rozumienia aspektu
porządkowego liczb i posługiwanie się liczebnikami porządkowymi; tworzenie
sześcioelementowych zbiorów, praktyczny rozkład liczby 6 na składniki; wdrażanie do
rozumienia pojęć: duży – mniejszy – mały, długi – krótszy – krótki, gruby – cieńszy – cienki;
wdrażanie do rozumienia stałości liczby przedmiotów w zbiorze niezależnie od zmiany w ich
układzie; dobieranie do pary wg zauważonych podobieństw; rozpoznawanie i nazywanie
podstawowych kształtów figur geometrycznych;
- zapoznanie z herbem miejscowości, godłem, flagą i hymnem Polski, ważnymi miejscami,
postaciami, obyczajami, wysłuchanie legend i historii związanych z powstaniem państwa
polskiego, wdrażanie do rozumienia określenia adres, miejscowość, kraj; utrwalenie własnego
adresu;
- rozwijanie wrażliwości oraz analizy i syntezy słuchowej, dzielenie słów na sylaby i
składanie słów z sylab; dla zainteresowanych: poznanie graficznego obrazu głosek f, d, s
(liter f, F, d, D, s, S);
- rozwijanie zainteresowania książką i czytaniem m.in. poprzez oglądanie albumów o
zwierzętach; wzbogacanie słownictwa o określenia związane z tematyką zajęć np.: gawra, sen
zimowy; poszerzanie wiedzy przyrodniczej: o nazwy zwierząt leśnych, o wyglądzie i
zwyczajach niektórych zwierząt, o pracy leśniczego.
październik
1. Jesień daje nam owoce
2. Jesień daje nam warzywa
3. Jesień w parku
4. Jesień w lesie
5. Poczta
UCZYMY TEGO, CO NAJWAŻNIEJSZE:
• Doświadczenia emocjonalno-społeczne:
- rozwijanie umiejętności porozumiewania się poprzez słuchanie poleceń i pytań
nauczyciela, wypowiadanie się na określony temat z zachowaniem płynności
mówienia i panując nad swoim głosem, słuchanie wypowiedzi innych;
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów na zasadzie wygrana-
wygrana w myśl zasady, iż wspólnie można pokonać trudności i osiągnąć więcej –
na przykładzie zachowania bohaterów opowiadania;
- budowanie poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności za swoje zdrowie m.in.
poprzez wyrabianie nawyku dbałości o zdrowe żywienie, zachowanie ostrożności
w zetknięciu z nieznanymi roślinami;
- rozwijanie wrażliwości na świat przyrody oraz postawy poszanowania przyrody;
- budowanie poczucia bezpieczeństwa m.in. poprzez przestrzeganie zasad
bezpieczeństwa podczas zabaw i spaceru.
• Doświadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:
- rozwijanie spostrzegawczości, analizy i syntezy oraz pamięci wzrokowej m.in.
poprzez odwzorowywanie rysunku, skupianie uwagi na obrazku i organizowanie pola
spostrzeżeniowego;
- rozwijanie wrażliwości, analizy i syntezy słuchowej;
- rozwijanie słuchu fonemowego m.in. poprzez dobieranie obrazków, których nazwy
się rymują;
- poznanie graficznego obrazu głoski o (liter o, O), głoski l (liter l, L), głoski p (liter
p, P), czytanie globalne podpisów do obrazków, określanie wyrazu najkrótszego i najdłuższego;
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji ręka-oko m.in. podczas rysowania
po śladzie i w ograniczonym polu;
- rozwijanie umiejętności odzwierciedlania kształtu jakiegoś elementu w formie przestrzennej np. owocu z plasteliny;
- porównywanie liczebności zbiorów z użyciem określeń: więcej, mniej, tyle samo;
- doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała – lewa i prawa strona, przód i tył, części ciała;
- wdrażanie do rozumienia pojęcia liczby 3, liczby 4 i liczby 5 oraz ich graficznych obrazów; wdrażanie do rozumienia aspektu porządkowego liczb, rozumienia pojęcia o jeden więcej, o jeden mniej, kształtowanie umiejętności dodawania poprzez manipulowanie przedmiotami; utrwalanie pojęcia para;
- rozwijanie myślenia logicznego m.in. poprzez wdrażanie do odczytywania zakodowanej informacji, do rozumienia wybranych oznaczeń symbolicznych np.strzałki; rozpoznawanie zasady dobierania obrazków w domino;
- rozwijanie pomysłowości i wyobraźni m.in. poprzez układanie kompozycji z jesiennych darów oraz wykonywanie kukiełek z warzyw; rozbudzanie zainteresowania sztuką teatralną poprzez udział w odgrywaniu scenek;
- podpatrywanie pracy ludzi na poczcie, wskazywanie na społeczną użyteczność pracy ludzi na różnych stanowiskach; poznawanie atrybutów charakterystycznych dla zawodu listonosza;
- poznanie (utrwalanie) znajomości własnego adresu zamieszkania.
wrzesień
1. W przedszkolu
2. Moja grupa
3. Minęły wakacje
4. Ruch drogowy
Uczymy tego, co najważniejsze:
• Doświadczenia emocjonalno-społeczne:
- oswajanie emocji związanych z nowym otoczeniem, pokonywanie nieśmiałości
i poczucia niepewności;
- budowanie poczucia bezpieczeństwa w nowym środowisku i utożsamiania się
z grupą przedszkolną;
- rozwijanie umiejętności nawiązywania dobrych relacji, w tym umiejętności
krótkiego zaprezentowania się w grupie, zgodnej wspólnej zabawy oraz pracy
w grupach, a przede wszystkim czerpania radości z bycia z innymi;
- wdrażanie do samodzielności i kulturalnego zachowania podczas zabaw,
posiłków, czynności higienicznych...;
- rozwijanie empatii, by rozumieć lepiej innych i rozwijać dobre relacje m.in.
poprzez uświadamianie konsekwencji różnych zachowań podczas wspólnych
zabaw, interpretowanie przysłowia: Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe.
• Doświadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:
- rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-
ruchowej;
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i organizowanie pola spostrzeżeniowego,
koordynacji oko-ręka;
- rozwijanie spostrzegawczości słuchowej, pamięci słuchowej i wzrokowej
oraz analizy i syntezy słuchowej;
- wdrażanie do uważnego słuchania, tak by zrozumieć to, co jest mówione,
i reagować adekwatnie do sytuacji;
- wzbogacanie słownictwa m.in. poprzez poznawanie nazw pomieszczeń
przedszkolnych, interpretowanie powiedzenia: Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe;
- rozwijanie myślenia logicznego i myślenia przyczynowo-skutkowego;
rozpoznawanie i nazywanie podstawowych kształtów figur geometrycznych;
rozwijanie orientacji przestrzennej w układzie pomieszczeń w przedszkolu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz